The Indie Author’s Guide to Free Reviews

Voor een Indie-auteur die de aandacht wil vestigen op haar onlangs verschenen of binnenkort te verschijnen boek, zijn recensies van enorm groot nut. Commentaar van bloggers of critici – zelfs als de beoordeling gemengd is – laten een boek legitiemer lijken, terwijl het tegelijkertijd inzicht biedt in het genre, het onderwerp, de stijl en het potentiële publiek. Maar in een steeds drukker wordende indie markt, kan het moeilijk zijn om opgemerkt te worden – en dus gerecenseerd – op sites als Amazon, Barnes & Noble, of Goodreads. En betaalde recensie diensten kunnen duur zijn, toe te voegen aan de toch al aanzienlijke financiële druk velen tegenkomen bij het zelf-publiceren van een boek.

Dus wat is een budget-bewuste, review-zoekende indie auteur te doen? Deze online bronnen helpen auteurs in contact te komen met bloggers en schrijvers die indie-boeken gratis recenseren.

Wat te verwachten en hoe voor te bereiden

Wanneer een auteur met behulp van een recensiedirectory (zoals IndieView) op zoek gaat naar boekbloggers of een boek rechtstreeks indient bij een blog dat bekendstaat om het recenseren van zelfgepubliceerde titels (zoals Dear Author), moet ze het recensiebeleid van elke site zorgvuldig lezen. Directories hebben soms richtlijnen voor het contacteren van bloggers, en individuele recensenten en/of boekenblogs hebben vaak een checklist met vereisten voor inzendingen (bv. enkel printformaat, geen boeken van een bepaald genre, etc.). Joel Friedlander, schrijver voor Writer’s Digest, stelt ook voor om afbeeldingen van het omslag, een begeleidende brief, een auteursfoto, een bio van de auteur, een persbericht en een voldoende aantal gedrukte exemplaren (als je in gedrukte vorm publiceert) bij de hand te hebben.

Reviewer Directories

Reviewer directories bieden lijsten van bloggers en schrijvers die zelfgepubliceerde boeken recenseren, vaak gratis. Hier zijn drie voorbeelden van recensentengidsen die je online kunt vinden:

IndieView

IndieView, voor het eerst gelanceerd in 2010, is een site die indie-auteurs verbindt met vrijwillige recensenten. Om een potentiële recensent te vinden, kan een auteur de directory van de site bezoeken, die de namen, websites, genrevoorkeuren en het recensatiebeleid van elk van de meer dan 300 recensenten vermeldt. Na het vinden van een veelbelovende match, kan een auteur rechtstreeks contact opnemen met de recensent, meestal via haar website. IndieView slaagt er goed in om een robuuste en respectvolle recenserende gemeenschap te onderhouden. Om op de lijst van recensenten te blijven, moeten leden “actief recensies plaatsen”, inzendingen van e-boeken accepteren, en nooit kosten in rekening brengen voor recensies. Bovendien plaatsen veel recensenten hun recensies op sites zoals Amazon, Goodreads, Barnes & Noble, en Shelfari. Het directorymodel van IndieView kan tijdrovend zijn, omdat een auteur de site, het beleid en de eerdere recensies van elke recensent afzonderlijk moet onderzoeken. Maar gezien de omvang en de grote verscheidenheid aan genrevoorkeuren is het een goede plek om te beginnen.

Book Blogger List

De Book Blogger List gebruikt een model dat vergelijkbaar is met dat van IndieView, en biedt een directory van boekbloggers (gerangschikt op genrevoorkeur) die aanmeldingen van auteurs accepteren. Het grootste voordeel van de Book Blogger List is dat het van al zijn bloggers eist dat ze actief blijven: Blogs worden om de twee maanden gecontroleerd, en een gebrek aan activiteit leidt tot verwijdering uit de directory van de site. De keerzijde is dat de site niet expliciet van zijn bloggers verlangt dat ze gratis recenseren (hoewel de meesten dat wel doen), dus auteurs moeten er zeker van zijn dat ze het recensiebeleid van elke blogger zorgvuldig lezen. En net als bij IndieView en andere recensiedirectories is het belangrijk om de genrevoorkeuren van elke blogger te respecteren. “Benader geen blogger die alleen kinderboeken leest om je non-fictie zakenboek te lezen,” adviseert de site.

Book Reviewer Yellow Pages

Uitgebaat door Christy Pinheiro, Book Reviewer Yellow Pages (voorheen Step by Step Self-Publishing) is een online bron voor indie-auteurs die een uitputtende lijst bevat van boekenblogs die zelfgepubliceerde boeken recenseren. De lijst bevat informatie over in welke genres elk blog is gespecialiseerd, en welke boekformaten (gedrukt of e-book) ze accepteren.

Traditionele media

Hoewel het waar blijft dat traditionele media niet regelmatig zelfgepubliceerde boeken recenseren, begint dit – heel langzaam – te veranderen. In 2012 recenseerde de New York Times voor het eerst een zelfgepubliceerd boek. En in 2014 bracht The Guardian Legend Times Self-Published Book of the Month uit, waarin de beste zelfgepubliceerde boeken onder de aandacht werden gebracht. Toch zijn recensies van zelfgepubliceerde titels van traditionele media weinig en ver tussen.

BookLIfe

In mei van 2014 lanceerde Publishers Weekly BookLife, een site gericht op indie-auteurs die zelfpublishers in staat stelt om hun boeken gratis bij PW in te dienen voor recensieoverwegingen. Tot nu toe heeft het tijdschrift meer dan 1.700 zelfgepubliceerde titels beoordeeld. Daarnaast bevat BookLife how-to artikelen voor self-publishers en een jaarlijkse wedstrijd voor indie auteurs met een schrijfstipendium van $5.000 voor de winnaar.

Blogs en individuele recensenten

Een indie auteur kan ook de directories overslaan en direct contact opnemen met boekblogs. De volgende blogs hebben een reputatie als recensent van zelfgepubliceerde boeken. Dit zijn natuurlijk slechts voorbeelden: zoals uit de Indie View en Book Blogger List directories blijkt, zijn er honderden bloggers bereid om zelfgepubliceerde titels te recenseren.

Dear Author

Dear Author is een populaire boekenblog die voornamelijk romans, historische fictie en hedendaagse fictie behandelt. Volgens eigenaresse Jane Litte recenseren de schrijvers van de site ongeveer 30 boeken per maand, waarvan sommige zelfgepubliceerd zijn. Hoewel “slechts een klein deel” van de in eigen beheer uitgegeven boeken op de site wordt beoordeeld, zijn er volgens Litte een paar dingen die auteurs kunnen doen om op te vallen. “Auteurs moeten zich vertrouwd maken met het recensiebeleid van de blog,” zegt ze. “We ontvangen een aantal inzendingen van zelfgepubliceerde memoireschrijvers of non-fictie auteurs of auteurs van korte verhalen en poëzie. We recenseren die boeken niet.”

Daarnaast zegt ze: “Het hebben van een professionele omslag, flaptekst en uittreksel kan je zelfgepubliceerde boek boven anderen verheffen…Geef de recensent geen reden om nee te zeggen…vanwege een slecht opgemaakte en geredigeerde flaptekst, een amateuristische omslag, of een minder dan aangrijpend uittreksel.” Tenslotte, “het publiek kennen voor je pitch kan je een heel eind op weg helpen om je query voor te zijn op anderen,” zegt Litte. “Het kost misschien wat meer tijd, maar gerichte pitches zijn beter dan massamailings die veel bloggers, waaronder ikzelf, routinematig verwijderen.”

Maryse Black

Maryse Black is een boekenblogger met een flinke schare fans (meer dan 40.000 Likes op Facebook en een mailinglijst van meer dan 6.000) die zelfgepubliceerde boeken recenseert op haar website, Maryse’s Book Blog. Haar favoriete genres variëren van young adult en fantasy tot hedendaagse fictie. Hoewel ze geen recensies garandeert, geeft ze wel nuttige informatie over het soort boeken waar ze zich tot aangetrokken voelt, en in de regel recenseert ze altijd gratis. Een recensie van Black kan een aanzienlijke zegen zijn: Volgens de Associated Press heeft haar recensie van New Adult indie auteur Jamie Stengle’s boek Slammed geholpen de populariteit van het boek aan te wakkeren; het kwam op de New York Times bestsellers lijst voor e-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.